Last van een dip?

11. January 2021

Tips om hier vanaf te komen

Veel mensen ervaren in de winter een dip. Je zit niet zo lekker in je vel, hebt weinig energie om iets te ondernemen. Kortom alles is gewoon allemaal even te veel. Je balans is ver te zoeken. Een winterdip is volkomen normaal en veel voorkomend. We geven je een aantal tips om hier vanaf te komen.⁠

Lichttherapie

Tijdens de donkere dagen zie je weinig zonlicht en maakt je lichaam minder vitamine D. Licht is nodig om je energiek te voelen en je lichaam aan te zetten om de dag te starten. Lichttherapie is een bewezen technologie dat een positieve werking heeft op de symptomen van een winterdip en een energie verhogend effect heeft. Overweeg lichttherapie om van je dip af te komen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een daglichtlamp of een daglichtbril.

Luister naar jezelf

Voel je je futloos en heb je geen energie om je to do list af te werken? Geef hier dan aan toe en neem de tijd om te ontspannen. Deze ontspanning zal ervoor zorgen dat je de dag daarna meer energie hebt om te beginnen aan je to do list. Neem de tijd om te luisteren naar je lichaam!

Probeer te bewegen

Hoe weinig zin je hier ook in hebt en hoe veel energie dit ook kost. Het helpt om je achteraf beter te voelen. Geen zin om te sporten? Begin dan met bijvoorbeeld een half uur wandelen in je pauze. Door een half uur in de frisse lucht te lopen,

Have fun

Lachen is het beste medicijn zeggen ze. Plezier maken maakt alles lichter en vermindert stress. Een avond lachen werkt in sommige gevallen beter, dan een gesprek voeren over je eventuele problemen. Plan een leuke avond met vrienden of vriendinnen en probeer plezier te hebben. Het zal je goed doen!

Ontspan

Wanneer je een dip hebt, is het ook mogelijk dat het allemaal te veel is voor je lichaam. Heb je een periode gehad die stressvol was? Dan heeft je lichaam waarschijnlijk rust en ontspanning nodig. Wat heb jij nodig om te ontspannen? Neem deze tijd en zet je favoriete serie op of ga lekker in bad een boekje lezen. Het is belangrijk om regelmatig afstand te nemen van stresssituaties.