Tips om gezonder te bbqen

11. June 2021

Met een gerust hart smullen

Het bbq seizoen is weer begonnen en dat is natuurlijk fantastisch! Behalve als je enorm je best hebt gedaan om een paar kilo kwijt te raken voor de zomer en nu de een na de andere bbq hebt gepland. Laten we eerlijk zijn, we hebben ons al volgepropt met stokbrood voordat het eerste stukje vlees klaar is, toch? We geven een aantal tips hoe je gezonder kunt bbqen, zodat je met een gerust hart een bbq kunt plannen!

Salad baby!

Door salade toe te voegen aan de barbecue wordt het natuurlijk al een stuk gezonder. Maak een salade met tomaten, komkommer, olijven, zongedroogde tomaatjes, feta, paprika en noem maar op! Gebruik een simpele dressing van olijfolie, honing en citroensap en eet dit lekker op bij je stukje vlees of vis. Dit zorgt voor meer verzadiging waardoor je minder behoefte hebt aan veel vlees en jezelf volproppen met brood.

Ga eens voor gegrild fruit

Wat gegrild fruit? Ja gegrild fruit! Dit kan heel erg lekker zijn. Gril een paar stukjes nectarine en voeg toe aan de basic salade die je gemaakt hebt. Wil je een lekker semi healthy toetje? Gril dan banaan of ananas en neem er een bolletje ijs bij. Je hebt tegenwoordig ook allemaal healthy protein ijs, goed alternatief om gezond te zondigen!

Naast het grillen van fruit is het natuurlijk ook lekker om tussendoor een stuk fris watermeloen te eten of wat aardbeitjes.

Volkoren of meergranen

Kun je het toch niet laten om stokbrood bij de bbq te eten? Ga dan voor volkoren of meergranen, dat is dan toch weer een stukkie gezonder dan een wit stokbrood.

Veggies

Naast vlees of vis is het ook lekker en natuurlijk gezond om groenten op de bbq te leggen. Je kunt ze aan een spies rijgen of in een grillbakje doen, besprenkel ze met een beetje olijfolie en wat zeezout en smullen maar!

Tips: aubergine, courgette, champignons, paprika, ui, maiskolven en cherrytomaten.

Skinny

Je wilt natuurlijk ook gewoon lekker genieten van vlees of vis! Maar het hoeft dus niet altijd ongezond te zijn, kies daarom voor magere opties. Bijvoorbeeld kipfilet, biefstuk, gamba’s, zalm of tonijn. Marineer ze zelf met olijfolie, knoflook en peterselie.