Love handles, hoe kom je er vanaf?

12. March 2021

Als vrouw kennen we het denk ik allemaal wel: love

Als vrouw kennen we het denk ik allemaal wel: love handles. Het klinkt eigenlijk best wel leuk, maar dat is het natuurlijk niet. Het zijn die vervelende dingen die boven je spijkerbroek uitsteken. Hoe komen we van die vervelende dingen af? We zetten een aantal tips voor je op een rijtje!

Wat zijn love handles precies?

Love handles zijn plekken op je lichaam met overtollig vet, wat uitgerekend net boven de spijkerbroek uitsteekt. Vrouwen en mannen kunnen dit ervaren. Dit is namelijk de eerste plek waar het vet wordt opgeslagen.

Love handles ontstaan doordat het lichaam meer glucose (suiker) binnenkrijgt dan dat het verbruikt.

Glucose is voornamelijk te vinden in koolhydraten en suikers en het is een belangrijke energiebron voor je organen en spieren. Krijg je echter een te veel aan glucose binnen, dan zet je lichaam de glucose om in vet. Als je lichaam niet actief bezig is, wordt het overtollige suiker door de insuline omgezet naar lichaamsvet. Dit wordt vaak opgeslagen in de heupen, buik en bovenbenen. Dat zijn dus love handles.

Hoe kom ik er vanaf?

Wanneer je afvalt dan is het vaak zo dat je dit als eerste ziet in bijvoorbeeld je gezicht, armen en borst. Uiteraard als laatste op de plekken die je graag zou willen. Dat vet is namelijk het hardnekkigst en kost vooral tijd en geduld. Om de love handles en overige vervelende plekken weg te werken kun je bijvoorbeeld gezond eten, dagelijks bewegen, oefeningen doen die juist de vetverbranding stimuleren en stress vermijden is een absolute must!

Gezond eten

Dit komt vast niet als een verrassing maar gezond eten is erg belangrijk als je vet wilt verliezen. Als je lichaam minder calorieën binnenkrijgt dan dat het verbrandt, ontstaat een calorietekort wat de verbranding van overtollig lichaamsvet zoals love handles bevordert.

Denk hierbij aan veel eiwitten, gezonde groenten, vitamines en voldoende koolhydraten. Let er ook goed op dat je weinig producten koopt waar toegevoegde suikers in zitten. 

Move baby move!

Bewegen is goed voor je vetverbranding. Maar let op! Als je de hoog in je hartslag zit ga je geen vet maar spieren verbranden en dat willen we natuurlijk voorkomen. Heb je een horloge die je hartslag meet? Probeer dan niet over de grens van je vetbranding zone heen te gaan.

Geen fan van bewegen? Bouw het langzaam op en ga bijvoorbeeld in je pauze een half uur wandelen. Elke beweging is mooi meegenomen.

Ook zijn er bepaalde oefeningen waarmee je de spieren rondom je love handles traint, waardoor ze dus als het goed is sneller zullen verdwijnen.

Probeer eens de volgende oefeningen: lunges, planken, side planken, deadlifts, bicycle crunches en bird-dogs. Ook een HIIT-training is een aanrader omdat de diepere spieren meer aanspreekt dan als je enkel cardio doet. Ook gaat je hartslag omhoog en omlaag bij een HIIT-training, dit is ook bevordelijk voor je vetverbranding.

Vermijd stress

Stress is een absolute boosdoener. Bij stress maak je namelijk het hormoon cortisol aan. Dit hormoon stimuleert de vetopslag rondom de buik. En dit willen we natuurlijk niet! Daarbij zorgt stress er juist voor dat we minder bewegen en de neiging hebben om meer of ongezonder te gaan eten. Probeer stress dus te vermijden en regelmatig te ontspannen. Weg met die vervelende love handles!