Geen zin om te sporten?

16. November 2020

Dit gaat je motiveren

Herkenbaar? Die bepaalde periodes in het jaar waar je totaal geen zin hebt om te sporten? De zin en motivatie is ver te zoeken, vooral tijdens de donkere dagen in de winter. Toch voel je je er niet helemaal happy bij als je een of een paar workouts overslaat. Dit gaat je motiveren om toch van de bank af te komen en die workout te doen!

Don’t worry, be happy!

Er zijn een aantal stofjes in ons lichaam die verantwoordelijk zijn voor de gemoedstoestand. Zo zorgt endorfine voor een gelukkig en euforisch gevoel. Serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, zorgt ook voor een gelukkig gevoel. Dopamine zorgt voor het beloningsgevoel, waardoor motivatie ontstaat. Deze stofjes komen vrij nadat je ongeveer 20 tot 30 minuten hebt gesport. Hup, die sportkleren aan en activeer die fijne stofjes!

Maak je hoofd leeg

Ervaar je stress? Dan is sporten te perfecte manier om je hoofd leeg te maken. Er is geen tijd om te piekeren als je aan het sporten bent. Je verstand zet je op 0 en op die manier maak je je hoofd leeg. Je maakt plaats voor nieuwe inzichten en ideeën.

Boost your confidence

Ondanks dat sporten vaak een enorme drempel is, voel je je daarna 100x beter in je vel. Wanneer je lekkerder in je vel zit, zal je motivatie om te sporten ook toenemen omdat je weet hoe je je voelt na die zware workout. Dit zal je zelfvertrouwen een boost geven.

Ritme

Sport je in een sportschool? Boek dan een groepsles of een tijdslot, waardoor je een stok achter de deur hebt om te gaan. Sport je thuis? Plan je workout in op vaste dagen. Zo kan er ook niks tussen komen. Als je een keer in het ritme zit, zal het zijn vruchten afwerpen.

Make it fun

Sporten hoeft niet keer op keer weer een martelgang te zijn. Heb je een keer iets minder zin om te sporten? Kies een workout die je leuk vindt en je enigzins makkelijk afgaat. Dat maakt de drempel alleen maar lager.

Keep up the good work

Het motiveert om je vooruitgang bij te houden. Klamp je niet vast aan het gewicht als enige maatstaaf. Hou bijvoorbeeld bij hoe veel gewicht je gebruikt tijdens het sporten, hoe ver je bent gaan rennen zonder te stoppen of het aantal herhalingen van je oefeningen. Door je te focussen op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om te sporten.