De massage gun: alle ins and outs

De hype van dit moment

Het is momenteel een gigantische hype: massage gun. Het voelt alsof je jezelf gaat neerschieten met een toestel wat je spieren masseert. Een draagbare masseur die in de sportwereld maar ook in de wellness categorie momenteel erg populair is. We vertellen je in deze blog alle ins and outs die jij moet weten over de gun!

Wat is een massage gun nou eigenlijk precies?

Het klinkt best gevaarlijk, toch? Er zit het woord gun in verwerkt dus je denkt waarschijnlijk gelijk aan een pistool. Er zit wel een gelijkenis tussen de gun en een pistool. Ze hebben beide een soort trigger om te activeren. Vandaar de naam massage gun.

Wat is het precies voor een apparaat en hoe werkt het? Het is een handmatig toestel dat het mogelijk maakt om in enkele 'rake schoten' de werking van een professionele deep-tissue massage na te bootsen.

De gun werd in 2008 uitgevonden door Jason Werseland, een Amerikaanse chiropractor. Hij ontwierp het apparaat om zijn rugblessure te behandelen die hij opliep tijdens een verkeersongeluk.

Wat zijn de voordelen van dit pareltje?

De diepe impact van de trillende en kloppende bewegingen maakt het stijve spierweefsel soepeler. Het kneedt spanningen en vervelende knopen los. Dit zorgt voor een sneller herstel na een training maar ook voor een stevige opwarming voor een training. Het bevordert de bloedsomloop en daarmee ook de spieropbouw.

Een massage gun zorgt net zoals bij een echte massage ervoor dat je lichaam ontspant. Hierdoor heeft het dus ook de voordelen die een gewone massage biedt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een diepe massage van 60 minuten vergelijkbaar is met 7 uur slapen. Uiteraard is het niet de bedoeling om je slaap te gaan vervangen door een massage. Maar hoe fijn is het dat het zo een groot voordeel biedt op het gebied van ontspanning?

Actieve spieren ontwikkelen zich sneller. Je hoort wel eens vaker dat mensen die veel achter een bureau zitten last kunnen krijgen van 'luie' spieren. Ze bewegen te weinig en zitten te lang. Je geeft de zenuwen die de bilspieren activeren namelijk geen kans. Het kan dat hierdoor die zenuwen afbreken en dat al die squats en lunges dus niet het gewenste resultaat opleveren. Hup, snel die spieren actief maken dus!

Warning! Het kan dat je af en toe even op de tandjes moet bijten. Met de tijd raak je er aan gewend en je zult het positieve effect al na een keer gebruiken merken. Dubbel en dik waard dus!

NL_Blog
fajah
Voetreflex