Wennen aan de wintertijd

8. October 2020

Ben jij er klaar voor?

Over een kleine 2 weken is het alweer zover: de wintertijd! Op het voordeel van een uurtje langer slapen na, kijken veel mensen hier tegenop. Deze wintertijd-jetlag duurt meestal een paar dagen. ⁠We zetten alvast een aantal tips op een rijtje om makkelijker te wennen aan de wintertijd.

Step by step

Heb je altijd weer moeite met de wintertijd en de klok die een uur achteruit gaat? Dan kun je er baat bij hebben om de klok niet direct een uur terug te zetten. Probeer de klok op vrijdag alvast een half uur terug te zetten en op zaterdag ook een half uur. Dan geef je je lichaam iets meer de tijd om te wennen.

Ook voor mensen met kinderen is dit een goede optie. Verder is het ook een optie om de eetmomenten alvast te verschuiven. Doordat het ritme nog in de zomertijd hangt, hebben kinderen vaak eerder honger. Door de eetmomenten alvast te verschuiven voordat de wintertijd ingaat, kan het hen ook helpen om er makkelijker aan te wennen.

Light it up

Licht is een belangrijke factor om je fit en energiek te voelen tijdens de donkere dagen. Doe daarom ‘s ochtends direct de gordijnen open (mits het al licht is buiten natuurlijk) en zet zoveel mogelijk lampen aan om je ogen bloot te stellen aan licht. Heb je veel moeite met wakker worden tijdens de donkere dagen? Probeer dan eens een daglichtlamp of de super handige daglichtbril.

Laat ‘s avonds zien dat de dag is afgelopen door de gordijnen juist weer dicht te doen en het licht iets te dimmen. Hierdoor komt je lichaam in de ruststand en zal je sneller in slaap vallen. Vermijd een half uur voordat je gaat slapen televisie en kijk niet meer op je telefoon. Maak van je slaapkamer een no phone zone.

Frisse neus halen

Probeer, als het kan, overdag naar buiten te gaan. Naast dat het daglicht er belangrijk is, is het ook belangrijk om een frisse neus te halen gedurende dag. Ook dit heeft een positief effect op je stemming en energie.