Slaap je slank

4. September 2020

Essentieel voor een gezonde hormoonhuishouding

Geschreven door Faya Lourens – Mykillerbodymotivation

We horen uit elke hoek dat een goede nachtrust belangrijk is. Het is tevens iets wat je zelf ervaart; na een nacht slecht slapen, word je vermoeid wakker en gaat alles je net even wat minder makkelijk af. Je handelt minder bewust en ook is opletten of concentreren die dag vaak wat lastiger. Maar wist je dat slaap op meer invloed heeft dan alleen je alertheid? Een goede nachtrust is essentieel voor een gezonde hormoonhuishouding; en laat dat nou net een enorme invloed hebben op je gewicht.

HORMONEN

Slecht slapen ontregelt onze hormoonhuishouding. Dit zit hem voornamelijk in de stress die een slechte nachtrust met zich meebrengt. Of je nou slecht slaapt als gevolg van stress, of stress ervaart door het slechte slapen; de universele reactie van jouw lichaam is het aanmaken van het stresshormoon cortisol. Als je probeert af te vallen, is dit iets wat je ten aller tijden wilt voorkomen. Cortisol stimuleert niet alleen het hongergevoel, maar moedigt het lichaam ook aan om vet op te slaan op je buik. Daarnaast maak je ook minder aan van het hormoon leptine. Bij voldoende slaap geeft dit hormoon geeft een gevoel van verzadiging, maar bij slaapgebrek doet dit niveau dalen met meer honger als gevolg.

ENERGIE

Wat ook een negatief gevolg is van een slechte nachtrust, is het compenseren wat daarna overdag plaatsvindt. De kans is groot dat jouw dagelijkse bezigheden gewoon doorgaan; ongeacht of je wel of niet goed hebt geslapen. De kinderen moeten gewoon naar school en werk laat ook niet op zich wachten. Omdat je meer uren wakker bent, maakt je lichaam meer van het hormoon ghreline aan. Ghreline heeft precies het tegenovergestelde effect van leptine; het stimuleert de eetlust. Je zal dus meer gaan eten om de dag door te komen. In combinatie met dat futloze gevoel kan het zijn dat de motivatie om te sporten ook compleet verdwenen is. Zonde, want de combinatie van deze twee reacties zullen een enorme impact hebben op de progressie met afvallen die je daarvoor hebt behaald.

ROUTINE

Wat je kan helpen om jouw nachtrust te verbeteren, is een goede avondroutine. Er zijn verschillende factoren en gewoontes die onbewust van invloed kunnen zijn op een slechte nachtrust. Zo zorgt later op de avond eten ervoor dat je lichaam zich tijdens het slapen niet kan focussen op herstel, maar bezig is met het verteren van voedsel. Dit is iets wat ervoor kan zorgen dat je moeier wakker wordt. Ook schreef ik al eerder over het blauwe licht in elektronica dat onze biologische verstoort. Ook dit stimuleert de aanmaak van cortisol wat een negatieve impact heeft op bijvoorbeeld inslapen.

Een tweetal logische tips zijn op tijd naar bed gaan en minimaal een uur voor bedtijd niet meer op elektronische schermen kijken, maar mocht dit niet voldoende zijn heb ik nog tip. Medisana heeft recentelijk een nieuw hoofdkussen uitgebracht die een goede nachtrust bevordert en stress reduceert. Het kussen is van orthopedisch memory foam en bevat een slim muziekprogramma dat snel inslapen én een langere, diepere nachtrust bevordert. Als slaap momenteel een probleem voor jou is, raad ik je zeker aan hier even naar te kijken.