Last van wintertenen en winterhanden?

9. November 2020

Tips om het te voorkomen

Winters weer kan een heleboel kwaaltjes met zich mee brengen. Wintertenen, winterhanden, de een heeft er nooit last van en de ander elk jaar opnieuw. Je herkent ze aan dat ze rood, of soms zelf paars worden, opzwellen, jeuken en vaak doet het ook pijn. In het kader voorkomen is beter dan genezen, geven we een aantal tips hoe je wintertenen en winterhanden kunt voorkomen.

Keep it warm

Het is belangrijk om je handen en voeten warm te houden. Het klinkt natuurlijk logisch maar het is echt belangrijk! Vermijd koude ruimtes en kies voor warme schoenen. Verder helpt bewegen ook om onder andere je voeten warm te houden. Probeer daarom regelmatig even te lopen om de doorbloeding te bevorderen.

Give it some space

Draag ademende, niet-knellende kleding. Zo hou je het hele lichaam warm, wat ook weer bijdraagt aan het warm houden van de voeten. Draag geen kunststof sokken en zorg ervoor dat je schoenen niet knellen. Wanneer je meerdere wijde laagjes over elkaar heen draagt, blijf je warmer dan als je strakke laagjes draagt. Doe er je voordeel mee!

Masseer!

Het masseren van je voeten en tenen kan bijdragen aan een betere bloedsomloop. Een betere bloedsomloop draagt bij aan warmere voeten. Omdat de huid al gevoelig is, is het wel verstandig om de massage voorzichtig uit te voeren.

Keep it normal

Het is belangrijk om je voeten en/of handen niet te shockeren. Ga natuurlijk niet met blote voeten in de sneeuw staan of met blote handen sneeuw pakken. En ga ook niet met je voeten tegen een warme kachel aan liggen. Warm je voeten en handen langzaam op. De aanvoer van bloed wordt sterk gestimuleerd wanneer je je voeten en/of handen te snel wilt opwarmen. Hierdoor lukt de afvoer niet.